mandag den 15. oktober 2007

Miljøet...og os

Da jeg var 8-9 år, fik jeg en badge af min storesøster: Atomkraft, nej tak....med en glad sol. Jeg havde den på jakken og var rævestolt over den. Men jeg kan stadig huske en dag, hvor en veninde og jeg i den grad blev overfuset af en ældre mand på gaden. Om jeg havde tænkt mig, at vi allesammen skulle ud og puste til vindmøller, og meget mere i den dur. Jeg var lamslået. Men heldigvis tænkte jeg også, at han var en idiot. Og det mener jeg stadig.
At den vestlige verden ikke har været meget bedre til at bruge vedvarende energi. Men istedet har brugt løs af kul og olie, og nu kæmper med CO2 og huller i ozonlaget. Det er idioti.
Fortidens synder kan vi måske ikke gøre så meget ved. Men fremtiden kan vi da have en indvirkning på. Inden Grønland smelter helt væk, og vi har tropisk klima i Danmark.
Naturligvis kan vi starte hos os selv. Slukke lyset, computeren, tv'et, varmen, og vandet, når vi er færdige med at bruge det. Alt det, mange af os nok i højere eller mindre grad får gjort i forvejen.
Men vi må også påvirke industrien og landbruget til at bruge miljøet med omtanke. Vi må tænke, når vi køber ind, både i dagligdagen og de større indkøb til husholdningen. Er det et firma, der tager så mange hensyn til miljøet, som overhovedet muligt?
Kommer maden fra et landbrug, der ikke forurener grundvandet med miljøgifte?
Og vi må stemme på de politikere, der tager miljøet alvorligt. Ikke kun på kort sigt, men så sandelig også på længere sigt. Så der er en Jord, der stadig er værd at leve på og af, at give videre til kommende generationer.

9 kommentarer:

Nina sagde ...

Godt brølt, løve!

Anonym sagde ...

Tak...og lige måde, Nina!

Frk. Bibo sagde ...

Wow, det kalder jeg et miljø-indlæg af format. Sådan! Helt enig! ;-)

johanne sagde ...

HØRT :-) Endnu et bragende godt indlæg.

Anonym sagde ...

Frk.bibo og Johanne, tak skal I have! Engang imellem må man jo lidt på barrikaderne...eller noget! ;-)

Rimkogeren sagde ...

En alternativ løsning kunne være:
Brug dog løs som bare pokker og smid væk, SMID VÆK, endelig ud i naturen. Køb nyt og nyt og atter nyt og smid væk. For når så vandstanden stiger, så stiger landstanden også og vi har vores på det tørre!!!

et cetera sagde ...

Sikken et godt og stærkt indlæg, Lea - rigtig godt udtrykt - dog sidder jeg her og bliver møgsur på den gamle idiot (selv om det er længe siden) som overfusede dig - men det var den helt rigtige indledning - for de findes jo stadig - de gamle idioter!

Rimkogeren sagde ...

Som apropos til blog action day 2007: I morgen bringes et energispareforslag på min blog :-)

Anonym sagde ...

Rimkoger, du har da fat i noget der! :-)
Tak, et cetera. Og du kan tro, jeg tit har tænkt på den mand. Hvad havde han forestillet sig jeg skulle stille op med den svada, han kom med? Jeg var jo et barn, for dælen. Det har virkelig undret mig, hvad han troede, han kunne få ud af det. Men en idiot, det var han! :-)