tirsdag den 14. august 2007

Et hulens hulmønster


Et af mine håndarbejdsprojekter er denne sommerting i Muskat, fundet i et ugeblad. Den har været på pindene i et stykke tid efterhånden, da den gav store problemer i starten. Det var, som om jeg slet ikke kunne knække koden for mønstret. Jeg lavede konstant fejl og måtte næsten hele tiden pille op. Så det var nærmest to pinde frem og to en halv tilbage. En af gangene, hvor jeg igen højlydt og sikkert ikke med særligt pæne ord brokkede mig over det s.... strikketøj, sagde min kæreste, at han egentligt havde troet, at jeg var god til at strikke! Det mente jeg jo også selv at jeg havde været...så hvad var der dog gået galt? For mange hæklede tæpper? For lidt ret og vrang? Noget var i hvert fald overhovedet ikke, som det skulle være.

Da jeg møjsommeligt havde kæmpet mig igennem de første 8 cm - det skal lige nævnes, at ryg og forstykke strikkes ud i et, så der er mange masker - begyndte hullerne at blive helt forkerte. I stedet for at "gå væk" fra hinanden gik de parallelt. Da var jeg på desperationens rand! Jeg forsøgte mig med et par andre opskrifter til garnet, men det var jo ikke lige det, jeg havde lyst til at strikke. En dag på arbejde slog det mig pludselig, at der da vist var noget med rettelser på Drops' hjemmeside....og ja, ganske rigtigt: DER VAR EN FEJL I DEN ELENDIGE OPSKRIFT!! Der havde jeg nærmest troet, at jeg var ved at blive totalt strikkeimbecil og ikke kunne følge et ganske almindeligt hulmønster...og så var det slet ikke mig, der var galt på den.

Det hele blev trevlet op, og nu går mønstret bare deruda'. Det gi'r sig selv og er fuldstændig logisk. At sommeren så går på hæld, og blusen ikke helt er så aktuel, det er fuldstændig ligegyldigt. Den når nok at blive færdig til næste sommer.

7 kommentarer:

johanne sagde ...

Sikke da en udholdenhed...det havde jeg ikke kunnet klare. Og hvor er det smukt. Blusen er garanteret smuk - også til næste sommer.

Nina sagde ...

Jeg tror sågar, du bliver endnu mere glad for den kønne bluse, når du smutter i den næste sommer, taget al det besvær i betragtning! Godt gået!

Anonym sagde ...

Johanne, der er nok mere tale om stædighed, tror jeg. :-)

Nina, forhåbentligt får du ret...der er i hvert fald arbejdet for sagen. ;-)

Rimkogeren sagde ...

Til lykke! Indrømmet jeg havde forlængst tabt masken, men mine færdigheder begrænser sig også kun til at strikke ret!

Anonym sagde ...

Tak, rimkoger! Ret kan man nu også komme langt med...når ret skal være ret. ;-)

Rimkogeren sagde ...

Og når man så er færdig med at strikke ret, er man så retfærdig??
;D

Anonym sagde ...

Sålænge man bare ikke er vrangvillig, så går det nok! :-)